Sinds de coronacrisis gebruiken wij in onze gemeente tijdens de viering van het Heilig Avondmaal kleine bekertjes in plaats van meerdere grote bekers die rondgaan. Andere coronamaatregelen die destijds genomen zijn, zijn inmiddels al enige tijd opgeheven. Binnen de kerkenraad heeft er recent bezinning plaats gevonden over de vraag hoe om te gaan met het gebruik van de bekertjes bij het Heilig Avondmaal.

De uitkomst ervan is dat de kerkenraad voornemens is om bij onze Avondmaalsvieringen weer gebruik te gaan maken van de gezamenlijke bekers. Er blijft de mogelijkheid voor het gebruik van een klein bekertje voor diegenen die zich uit oogpunt van ervaren kwetsbaarheid en/of in combinatie met hygiëne nog bezwaard voelen.

Het zal zo zijn dat de gezamenlijke bekers weer rond zullen gaan, net als vroeger. Daarbij zullen er verspreid over de tafels een aantal kleine bekertjes neergezet worden. Wanneer gemeenteleden liever gebruik maken van een klein bekertje, dan kunnen zij tijdens de rondgang van de beker, de beker doorgeven en zelf een klein bekertje pakken.

Uiteraard zullen we oog blijven houden voor het belang van hygiëne en zullen de gezamenlijke bekers tussen de tafels door worden gereinigd.

Bij de Avondmaalsdiensten in Rehoboth zal alleen gebruik gemaakt blijven worden van kleine bekertjes, vanwege de setting in het verpleeghuis en de extra kwetsbaarheid van de bewoners die aan die Avondmaalsviering deelnemen.

We willen dit doen met ingang van de Avondmaalsviering in juni. We kiezen daar heel bewust voor, omdat de winter dan voorbij is en de coronacrisis nog verder achter ons ligt.

In de bezinning hierover zijn zowel principiële als praktische argumenten besproken. Een voorbeeld van een principieel argument is dat ook de Heere Jezus toen Hij het Avondmaal instelde gebruik maakte van één beker die rondging. En een voorbeeld van een praktisch argument is het belang van hygiëne.

Als kerkenraad zijn we ons ervan bewust dat er over deze zaak verschillend gedacht wordt in de gemeente, evenals in de kerkenraad zelf. Op een later moment zal de kerkenraad bovenstaande evalueren. Laten we ook in deze dingen met liefde en wijsheid met elkaar omgaan.

We zijn de Heere dankbaar voor het sacrament van het Heilig Avondmaal dat Hij heeft ingesteld om de dood van Christus te verkondigen en tot versterking van ons geloof. We hopen en bidden dat Hij het daartoe ook wil zegenen.

Als u hierover van gedachten wilt wisselen, dan kunt u contact opnemen met iemand van de kerkenraad.

Hartelijke groet, de kerkenraad